søndag 22. januar 2012

You're hot then you're cold.


Han hører vekkerklokka i det fjerne, lyden blir høyere og høyrere for hvert eneste sekund som tikker forbi. De kraftige lydbølgene slår som knyttnever på trommehinnen hans. Kroppen er tung, for tung til å lystre. Etter harde annstrengelser både fysisk og psykisk klarer han å sette seg opp i senga og kaste vekkeklokka bortover gulvet. "KAFFE, NÅ", skriker stemmen i hodet hans.


For noen mennesker så er dette svarte og flytende gullet en obligatorisk nødvendighet før de kan starte på dagen, ingenting er som det skal før de har slurpet i seg en dobbel ekspresso eller en kopp "svart kaffe".

Når jeg var liten så var kaffe det bestefar drakk når han satt i godstolen, jeg satt på fanget - og hvis jeg var heldig så fikk jeg dyppe en sukkerbit i kaffen hans. Jeg likte egentlig ikke smaken, men jeg visste at de som drakk kaffe, de var voksne de! Den dag i dag, så liker jeg fortsatt ikke kaffesmaken. Trenger ingen svart guffe for å vekke meg om morgenen, men noen ganger hjelper det litt med burn eller redbull.. Har nok arva det fra mamma, hun har heller aldri hatt til vane å drikke kaffe, da tar vi oss heller en stor kopp te eller en varm kakao.

Det eldste sporet man finner av kaffe 1500 år gammel historie fra Etiopia om gjeteren Kaldi, som oppdaget at geitene oppførte seg rart etter de hadde spist en plante med røde bær. Geitene fikk ikke sove om kvelden, så han fortalte dette straks til en munk som fikk stor interesse for dette fenomenet og helte varmt vann over bærene. De hadde før hatt problemer med å holde seg våkne under bønnestundene, men ikke nå lenger. På 1700-tallet ble kaffe gitt som "medisin" til munker og prester i den katolske kirke. Kaffen hadde rykte på seg å motvirke erotiske følelser og gjøre menn impotente. Det ble også solgt som avføringsmiddel...

Idag bli kaffe sett på som en sosial drikk. Omtrent ti millioner mennesker jobber lavlønnet, slik at vi kan sitte å drikke kaffelatte på kafè og skravle om livet.


Dette innlegget var en utfordring fra Helene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar