onsdag 18. januar 2012

Der ingen skulle tru at nokon kunne bu.


Vi bor jo i fantastiske Norge, vi er så heldige.

Er vi virkelig det? De fleste sulter ikke og mesteparten av oss har tak over hodet, noen har jobber de tjener enorme summer på og mange har en middelmådig jobb. Vi er velsignet av det svarte gullet, og fisken flommer over, så mye at de legger seg på stranda for å dø. Norge, i rødt hvitt og blått. Står det røde for blod, det hvite for snø, og det blå for alle blåmerkene vi ettelater på hverandre? Er vi virkelig bedre enn de andre landene, neppe. 

Jeg bor i Brugata, her har det både vært voldtekter og knivstikking. Det går aldri en uke uten at noen sloss, eller at noen spør deg om du vil kjøpe dop "jaja, seff skal jeg ha crack! Jeg går bare rundt i treningstights fordi jeg leiter etter en langer, ikke tro at jeg skal på sats ellerno'!". Inbrudd har det vært her, tre ganger! Jeg sover med vinduet lukket og balltre ved senga, kan henne jeg føler meg utrygg. Det skulle vel ingen tro, jeg bor jo tross alt i Norge.

Norge, der folk klikker psyko og dreper ungdommer. Norge, der noen har fått for seg at det er greit å voldta så lenge jenta har drukket eller kler seg pent. Norge, der vi pisser på følelsene til hverandre og dreper kameratene våre etter en kveld på fest. Norge, der hovedstaden er fyllt av prostituerte og dop flommer over i de fleste byene. Norge, dit alle kan flytte uavhengig om du har et kriminelt rulleblad, eller potensiale til å skape deg et langt og prikkete ett. Norge, der alt koster penger og skattene skyter i været. Norge, der ungdommer kan droppe ut av skolen og jobbe i butikk resten av livet. Norge, der det er greit å stjele mobiler når bussen er full. Norge, der man må vente et halvt år for å få støtte av Nav. Norge, her det er greit å mobbe - men, når noen kaller madcon for mokkamenn så klikker det for folk. Norge, her kvinner disiplinerer barna sine ved å drukne dem i ti-liters bøtter. Norge, der du ikke har råd til å kjøpe deg hus med mindre du har kapital til å få lån av en bank med renter høyere enn det skjeve tårnet i piza. Det er det vi har blitt, en skjev nasjon som er på kanten til å rase sammen. 

Missforstå meg rett; jeg er glad for at jeg bor her og at jeg vant i fødselens lotteri og havnet i et av verdens peneste og rikeste land. Jeg bare måtte få det ut. 


Inspiret av DETTE inlegget.

1 kommentar: